Theo quan điểm của phát triển bền vững (PTBV) thì tổ hợp phương tiện lý tưởng gồm: PTVTCC + xe đạp + đi bộ. Tuy nhiên, mỗi loại phương tiện đều có chức năng và đặc tính riêng nên mỗi loại phương tiện đều có sự tồn tại nhất định. Mục tiêu của PTBV nói chung hay mục tiêu giảm nhẹ biến đổi khí hậu (BĐKH) nói riêng đều cố gắng làm sao để giảm tỷ lệ PTVTCN, tăng tỷ lệ PTVTCC. Tuy nhiên với mỗi đô thị khác nhau, ở từng giai đoạn khác nhau thì tỷ lệ PTVTCC bao nhiêu là hợp lý? Bằng phương pháp phân tích tổng hợp số liệu thực tế, bài báo đã nghiên cứu mối quan hệ hợp lý qua các thời kỳ giữa tỷ lệ phương tiện và mật độ dân cư đô thị. Từ khóa: tỷ lệ phương tiện, mật độ dân cư đô thị.
Abstract: Worldwide, public vehicle is trying to compete with private vehicle. Across North America, Europe and most developing countries, private vehicle continue to increase market share and create more competitive pressure on public vehicle. In the opinion of sustainable development, the ideal combination of vehicle including: public vehicle + bike + walk. However, each kind of vehicle has its own functional and characteristics, so each vehicle has certain exist. The goal of sustainable development in general or the goal of mitigation climate change in particular is grappling with how to reduce the rate of public vehicle and increase the rate of public vehicle. But with each different cities, in each period, how much is the rate of public vehicle reasonable? Through methods of analysis and synthesis the actual data, the article studies a reasonable relationship through the period between the rate of vehicle and the density of urban population.
Keyword: rate of vehicle, density of urban population
NGUỒN:
NCS. PHẠM ĐỨC THANH - Học viện Kỹ thuật quân sự
PGS. TS. NGUYỄN QUANG ĐẠO - Trường Đại học Xây dựng
Mời xem chi tiết trên Tạp chí Cầu đường Việt Nam số tháng 4 Năm 2016