Do đó, tình hình TNGT diễn ra ngày một nghiêm trọng. Bài học kinh nghiệm của Malaysia khi áp dụng làn đường dành riêng cho xe gắn máy số vụ TNGT đã giảm 39%. Hệ thống quy trình, quy phạm của Việt Nam hiện nay cũng chưa có quy định về làn đường dành riêng cho xe gắn máy. Một số dự án áp dụng đã thất bại hoặc còn nhiều bất cập, chưa phù hợp với điều kiện đặc thù của nước ta. Do đó, việc nghiên cứu đề xuất xây dựng và ban hành chỉ dẫn thiết kế làn đường dành riêng cho xe gắn máy trong điều kiện của Việt Nam là rất cần thiết.
Abstract: Vietnam is one of the countries where the number of motorcycles and motorcycle related accidents is high in the world. Characteristics of traffic flow on the highway network is largely mixed traffic, on the other hand, infrastructure conditions is in poor condition. Therefore , the situation of traffic safety has been ever increasing seriuosly. Experience of Malaysia when applying exclusive lanes for motorcycles has show the decreased number of traffic accidents related to 39%. Standards and regulations system of Vietnam’s current regulations also do not have exclusive lanes for motorcycles. Some investment projects have faced failure or applied inappropriate methodologies, which do not match with the actural of our country. Therefore, the study and proposal for exclusive motorcycles lanes design standard of Vietnam is necessary.
NGUỒN:
ThS. Lê Văn Đạt - Viện Chiến lược và Phát triển GTVT
Mời xem chi tiết trên Tạp chí Cầu đường Việt Nam số tháng 12 Năm 2016