Từ khóa: Bê tông cốt thép liên tục; ổn định dọc.
Abstract: Trends of using continously reinforced concrete pavement (CRCP) is growing strongly in the future, particularly in Vietnam. The results of studies on the pavement CRCP are mainly based on field experiment, each country has different regulations depending on the climatic conditions of their countries. In the Vietnam, over the past 10 years there were a number of scientific research projects on the road surface in the direction of empirical CRCP, and has obtained a certain number of results. However, stability issues along the pavement are not taken care of and researched. Scientific reports are going into model theory of stable longitudinal survey destabilized state of the road surface along CRCP in Vietnam climatic conditions.
Keywords: CRCP, stability issues along the pavement.
1. ĐẶT VẤN ĐỀ
Mặt đường BTCTLT được xây dựng đầu tiên ở Hoa Kỳ vào năm 1930. Hiện nay, mặt đường BTCTLT được áp dụng khá phổ biến ở nhiều nước. Ở Việt Nam trong khoảng 10 năm gần đây, mặt đường BTCTLT mới được nghiên cứu áp dụng. Do có ít khe ngang so với mặt đường BTXM thông thường, nên xe chạy êm thuận, giảm ồn, giảm hư hỏng mặt đường, móng và nền đường ổn định nhờ hạn chế được nước mặt thấm xuống, v.v... nhưng vẫn phát huy được ưu điểm của mặt đường BTXM.
NGUỒN:
Ngô Hà Sơn - Học viện Kỹ thuật Quân sự
Mời xem chi tiết trên Tạp chí Cầu đường Việt Nam số tháng 9 Năm 2017