Along with social - economic development in Hanoi capital, traffic demand is increasing, but if we try to respond the increasing demand by the way of infrastructure investment, the urban congestion problem will never be solved. Therefore, it is necessary to focus on Transportation Demand Management (TDM) by changing or reducing travel demand, particularly at peak hours, instead of increasing infrastructure supply. In fact, research around the world indicates that well-designed urban spatial structure in urban planning is one of the most important measures.
1. Vấn đề quản lý nhu cầu giao thông trong đồ án “quy hoạch chung xây dựng thủ đô Hà Nội đến năm 2030 và tầm nhìn đến năm 2050”
Để dự báo nhu cầu giao thông đô thị Hà Nội, Đơn vị lập quy hoạch tiến hành dự báo theo phương pháp 4 bước dựa trên kịch bản tăng trưởng đô thị và sử dụng phần mềm STRADA. Dựa trên kết quả điều tra phỏng vấn hộ gia đình của Hà Nội năm 2012 là 17,6 triệu chuyến đi, hệ số đi lại bình quân 2,73 chuyến đi/người/ ngày và sẽ dự kiến tăng lên 27,7 triệu chuyến đi (gấp 1,57 lần) vào năm 2030.
Mời xem chi tiết trên Tạp chí Cầu đường Việt Nam số tháng 12 năm 2014